Vespa i Sverige

Vid årsskiftet 1950 har Sverige och Italien ingått ett handelsavtal, strafftullar försvinner och Vespan blir möjlig att importera. Under de första åren finns det bara en modell att välja på, en Vespa 125 rätt och slätt, av årsmodell 1950, 1951, 1952 respektive 1953. Eller Vespa Motorscooter som det står i registreringsdokumenten. Trehjulingen Ape finns så klart också. På våren 1953 finns det dock plötsligt två olika varianter av Vespan: VM1T och VU1T. För att skilja dem åt väljer COMO att döpa den dyrare till Elit och den billigare till Populär.
Här kan du ladda ner instruktionsboken till Vespa Elit.

Vespan lanserades som ”Den lilla bilen på två hjul”

ANPASSNINGAR
Det har genom åren gjorts en del specialanpassningar av Vespa för den svenska marknaden, som kanske kan vara kul att känna till!


Säkerheten främst!
Svenska myndigheter krävde att alla vespamodeller från 1950 och framåt skulle ha en speciell säkerhetslösning för bromsarna, #24966 ”Di sicurezza”. Längre kablar = olika artikelnummer.  ”S” = Svezia/Sverige.

Modifikationer till Vespa 50
Ett flertal anpassningar gjordes, exempelvis ett längre baklyse p.g.a. 18w-lampan, SP-markeringar både på Siem fram- och baklyse, en annorlunda fläktkåpa etc …


”Svensklåset” 1961–62
En riktig specialare som gjorde det surt för tjyven. Försökte någon med hjälp av rörtång var det kört – hela kåpan plattades till och gjorde låset obrukligt.

Text och bild: Patrik Hammarsten.